J alarm Praha - Info - Octavia v ohrožení
J-alarm     Praha     T: 602 316 029
autíčko neztratím se
dum   zpět na hlavní stránku
J-alarm Praha - Info

Škoda Octavia - auto v ohrožení


Aneb: Zloděj tvrdí, že v Praze existuje telefonní linka, na které lze objednat kradený vůz - zdroj MF 2001

Jan Rýdl 5.9.2001

Škoda Octávia je hitem pro zloděje v Česku: v zemi se vloni ztratily zhruba čtyři tyto automobily denně. V absolutním počtu sice přičiněním nenechavců nejvíc mizí Škoda Felicia, ovšem vývoj mluví pro Octavie. Počet jejich krádeží Škody Octavia z roku 1999 k roku 2000 vzrostl dosti zásadně - o více než pět stovek automobilů. A vše nasvědčuje tomu, že bude ještě hůř.

Lákavý vůz - Škoda Octavia

"Octavia? Ta se krade docela dobře," pokýval klidně hlavou nenápadný třicátník Petr. Řekl jen, že on sám auta nedělá, ale zná lidi, kteří jsou z krádeží aut živi. Netajil však také, že do mercedesu se dostane stejně rychle jako do octavie.
"Kradení aut - to už teď je stejně běžný byznys jako stánkaři na trhu." pokračoval Petr. Funguje například telefonní číslo, na kterém se ozve jenom "prosím", vy řeknete jaké auto, s jakou výbavou, s jakým motorem a jaké barvy chcete a na druhé straně někdo odpoví: "Rozuměl jsem, dejte mi své číslo." A za dva tři dny vám ten samý hlas zavolá: "Auto stojí tam a tam, klíče jsou ve schránce číslo to a to na nádraží, a předtím dáte tolik a tolik peněz na tohle místo ..." a máte auto. Třeba takhle jdou konkrétně Octavie jedna za druhou. Za babku. Proč by také ne, když tímto stylem bylo k mání Porsche 911 za 20 tisíc korun ...
Petr by možná vyprávěl dál. Ale měli jsme na sebe jen pár minut času.

O octavii má zájem kdekdo
major pražské kriminální služby Stanislav Kothan (2001)

Jenom v Praze se denně ztratí dvacet až šedesát aut. V průměru to udělá nějakých deset tisíc vozů za rok. A suverénně vede v zájmu zlodějů značka Škoda. Zloději podle všeho museli být štěstím bez sebe, když přišla na trh Škoda Octavia: kvalitní a žádaný domácí vůz, který se záhy vyrojil ve spoustě exemplářů, byl snadno k překonání a chtěl ho kdekdo, hodnota vozu nižší střední třídy byla půlmilionová ...
Octavii se vyplatí krást podstatně víc než Škodu 120 na díly nebo felicii se ziskem nanejvýš do sta tisíc. Přitom škoda octavia je na tom se zajištěním stejně jako třeba VW Passat nebo seat, okomentoval situaci na černém trhu kriminalista. Dodal, že samostatný zlodějíček aut je už naprostou raritou.
Vozy kradou organizované skupiny. Česká policie v posledních měsících zaznamenala několik úspěšných akcí proti takovým zlodějským kartelům. Nicméně v hlavním městě činí součet hodnot jen letos ukradených automobilů půldruhé miliardy korun.

Tři etapy pro zámky dveří octavie
Například o Toyotě Lexus se při uvedení na trh říkalo, že je to vůz, který nelze ukrást. Po čtvrt roce jich Poláci dělali v Praze pět denně, vzpomínal zloděj Petr. Dal tím za pravdu pražskému odborníkovi na na zajištění motorových vozidel panu M.: "Žádné auto nelze totálně zabezpečit. A octavie měla k solidnímu zabezpečení dost daleko." Zámek octavie se stopami po zloději
V prvních Škodách Octavia byl zámek jen minimálně zajištěn a šel ven pouhým zapáčením dlátka. K samotnému odemčení stačil pouze šroubovák. Odtud pochází název
"třívteřinový zámek". Později Mladoboleslavský výrobce začal zajišťovat zámek šroubkem z boku. Zde už musí zloděj vsunout do zámku octavie ocelový pásek podobných rozměrů, jako má klíč. Páčením pak zláme stavítka zámku, podobným způsobem pak překoná i spínací skříňku. Pro zkušeného "autaře" je to už operace až na deset sekund. Proti tomu je vhodné zaslepit zámek úplně a odemykat pouze dálkovým ovládáním. Pak už zloděj potřebuje akumulátorovou vrtačku a i více času...
Pořád ale ještě ten, kdo octavii krade, stojí před problémem, jak nastartovat. Nejjednodušším způsobem je výměna řídicí jednotky motoru. (Zloděj si s sebou přinese vlastní jednotku, která má vyřazenou funkci imobilizéru). Celá operace zabere asi tak půl minuty, záleží na tom, jak to má zloděj předem nazkoušeno a nacvičeno. Ovšem ani například uzamčení řadící páky není těžkým oříškem. Pozn. fi. J-alarm: Stačí v motorovém prostoru od převodovky odpojit táhla od řadící páky. Řadící páka může tedy být třeba zalita v betonu. Pak stačí přímo na převodovce zařadit třetí rychlost. Celá operace může zabrat i jen pár vteřin. Záleží, jak je převodovka v motorovém prostoru přístupná. Na "trojku" není problém se rozjet i do velkého kopce. Na "trojku" také není problém uhánět rychlostí nad sto kilometrů v hodině. Konečné odstranění mechanizmu zámku řadící páky pak pachatelé provedou v klidu někde na dílně. Tímto chceme upozornit na skutečnost, že je nutné kombinovat více druhů zabezpečovacích systémů najednou = nastražit zloději co nejvíce překážek. Pak můžeme doufat, že si vybere raději automobil jiný, méně zabezpečený. Ale jsou situace, kdy jsou k ničemu i ty nejdůmyslnější kombinace zabezpečovacích systémů. A to jsou samozřejmě pojišťovací podvody. Podle odhadů je každá druhá krádež Škody Octavia fingovaná.
 

Škodovka zlodějské testy nedělá!

Na problémy s krádežemi octavií výrobce průběžně reagoval a výsledkem bylo kromě jiného několik úprav zámků. Mluvčímu Škody Auto Evženu Krauskopfovi jsme položili několik otázek:

Má automobilka tým lidí, kteří zkušebně překonávají zabezpečení vozů?
Ne.

Jaké chystáte nejbližší novinky v zajištění automobilů?
Technický vývoj vede k řadě opatření, která neustále ztěžují přístup do vozidla. Je samozřejmé, že podrobnosti tohoto charakteru nebudeme zveřejňovat.

Jaké je současné postavení mladoboleslavských vozů v zabezpečení proti zlodějům ve srovnání s konkurencí?
Naše auta jsou vybavena systémy, které jsou plně konkurencescopné. Podle zahraničních srovnání patří modely Octavia stejně jako ostatní vozy Škody Auto mezi velmi dobře chráněné automobily.
Pozn.: V testech evropských vozů proti vniknutí a odjetí se octavia umístila ve své třídě na posledním místě!
Údaje jsou z testů časopisu What Car? 10/1999.

Do základní výbavy octavie patří například imobilizér
Pozn.: Bez továrního imobilizéru se nesmějí v Evropě prodávat nově vyrobené automobily od roku 1996.
, v rámci mimořádných výbav si může zákazník vybrat například alarm s hlídáním vnitřního prostoru.
Pozn.: Alarm přímo z továrny - pro zloděje skvělá věc, alespoň si může dokonale nacvičit jeho zneškodnění.

Co říkáte tomu, že škodovky jsou nejkradenější auta v zemi?
Plně to odpovídá faktu, že Škoda má nadpoloviční podíl na zdejším trhu. Statistický údaj jen odpovídá reálnému stavu.






dum   zpět na hlavní stránku             dum   nahoru             dum   Jweb.cz            
vin
J alarm Praha - Info - Octavia v ohrožení