- zdroj MVČR 05 2015
K odcizení dochází především u těch typů vozidel, které jsou nejčastěji v provozu a u kterých je největší poptávka po náhradních dílech. Naopak běžné typy vozidel japonské a korejské výroby a vozidla méně rozšířených továrních značek, např. americké vozy, jsou dle statistických přehledů odcizovány nejméně.
V souvislosti se zvyšujícím se prodejem korejských a japonských vozidel v posledních letech lze ale předpokládat, že jak bude vozový park stárnout, bude se zvyšovat poptávka i po náhradních dílech těchto vozů, což může vést ke zvýšení krádeží uvedených koncernových značek.
Mezi nejrizikovější regiony/okresy České republiky v roce 2014 patřily:
- z hlediska počtu krádeží motorových vozidel dvoustopých:
- hlavní město Praha (v Praze je odcizena cca 1/3 všech dvoustopých vozidel)
- Středočeský kraj (zejména Mladá Boleslav a Praha – venkov),
- Ústecký kraj (zejména Teplice, Děčín) a
- Moravskoslezský kraj (zejména Ostrava, Karviná).
- z hlediska krádeží součástek automobilů:
- hlavní město Praha (v Praze je odcizena celá polovina součástek motorových vozidel)
- Středočeský kraj (zejména Mladá Boleslav a Praha - venkov).
Mezi nejčastěji odcizené součástky patří kola, ochranné kryty kol, řídící jednotky, světla, čelní skla s dálniční známkou, airbagy, autobaterie a další.
- z hlediska krádeží věcí z automobilů:
- hlavní město Praha (v Praze je oznámeno 38 % z celkového počtu odcizených věcí z automobilů)
- Moravskoslezský kraj (zejména Ostrava, Frýdek-Místek, Karviná)
- Středočeský kraj (zejména Praha – venkov)
- Jihomoravský kraj (zejména Brno a Brno – venkov)
K těmto krajům je třeba připojit ještě České Budějovice, Plzeň, Prostějov a Liberec.
K dalšímu okruhu rizikových faktorů lze zařadit i vlastní chování vlastníků vozidel. Jde například o opomenutí uzamčení vozidla, ponechání klíčků ve vozidle nebo ponechání věcí ve vozidle na viditelném místě (mobilní telefony, notebooky, navigace, autorádia, oděvy, zavazadla), lyže či jízdní kola na střeše vozidla apod.
Vozidla velmi často nebývají, vyjma klíčků s imobilizérem, nijak dále zabezpečena
, a pokud ano,
převažují mechanické způsoby zabezpečení, které zkušený pachatel dokáže velmi snadno odstranit.
Moderní satelitní systémy, jež umožňují dohledání odcizeného vozidla, především na bázi GPS, nejsou zatím bohužel v ČR příliš časté a zpravidla jsou využívány pouze u luxusních vozidel.
Informaci pro Vás připravila: JUDr. Jana Horáková – odbor bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra ČR s využitím podkladů Odboru metodiky, prevence a mezinárodní spolupráce Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie a vyšetřování, Odboru pátrání Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování, statistických dat Policie ČR a mapových podkladů zpracovaných odborem bezpečnostní politiky MV.
|